miejsce gdzie odnajdziesz
ZDROWIE
Otwórz drzwi na niekończącą się przygodę rozwoju.
1 03
2015

Czy wiesz co pogarsza twoje uderzenia gorąca?

komentarze
0

Różnie to bywa z uderzeniami gorąca. Moje pierwsze pojawiły się bardzo wcześnie (39 lat) i tylko 2 razy w przeciągu jednego tygodnia. Wtedy nie połączyłam tego zdarzenia z początkami peri menopauzy ale wrażenia były tak oszołamiające, że pamiętam każdy szczegół tych dwóch wieczorów. W tym samym czasie przyszły również poty nocne trwające przez 2 miesiące– następne wtedy niezrozumiałe dla mnie zjawisko. Wytłumaczyłam to sobie stresem wymykającym się spod mojej kontroli w tym okresie i jak się okazuje nie byłam daleka od prawdy. To co było dla mnie zdumiewające to to, że po mojej operacji usunięcia macicy i jajników w wieku lat 43 nie miałam praktycznie żadnych uderzeń gorąca a nocne poty skończyły się po 4 tygodniach. Mogę uznać, że miałam szczęście, biorąc pod uwagę fakt, że niektóre kobiety wyskakują ze skóry po 20 razy dziennie. Średnio, można powiedzieć, że uderzenia gorąca dotykają kobiety w okresie od 6 miesięcy do nawet 15 lat.

Jest jedna dobra wiadomość. Możesz sama zrobić naprawdę wiele aby zminimalizować ich wpływ na swoje samopoczucie i swój dzień.

uderzenia goraca

Stres

Stres jak zwykle jest winowajcą ale to nie jest już dla nas niespodzianka.
Z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Pensylwanii wynika, że stres jest jednym z najsilniejszych czynników wywołujących uderzenia gorąca.
Jeśli intensywność i częstotliwość stresów w twoim życiu (tych wewnętrznych – twoje własne wyobrażenia o sobie i świecie, nie wystarczająca ilość składników odżywczych) i tych zewnętrznych (praca, operacja, ciągła bieganina…) jest ciągła – twoje nadnercza są tak wyczerpane że nie są już w stanie pomóc w regulacji i produkcji innych ważnych dla ciebie teraz hormonów – estrogenu, progesteronu i testosteronu.
W takim stanie nie możemy niestety przejść ‘bezboleśnie’ przez menopauzę. Symptomy, które utożsamiamy z menopauzą są więc nie tylko spowodowane naturalnie spowolnioną produkcją podstawowych hormonów przez jajniki ale również faktem, że wyczerpane nadnercza nie mogą sprostać swoim zadaniom.
Jak zwykle możesz sobie pomóc sama.

Kofeina

Według badań przeprowadzonych przez Mayo Clinic kofeina wzmaga nie tylko uderzenia gorąca ale również nocne pocenie się. Istnieją alternatywy – zielona herbata zawiera mniejszą ilość kofeiny i jednocześnie jest kopalnią antyoksydantów. Udowodniono również, że zielona herbata zapobiega utracie tkanki kostnej.

Alkohol

Możliwy wpływ alkoholu na uderzenia gorąca wiąże się z wpływem alkoholu na mózg. Konsumpcja alkoholu powoduje zwiększony dopływ krwi do mózgu powodując wzrost temperatury. Mózg musi zrównoważyć ten stan wyzwalając substancje chemiczne wywołujące w konsekwencji uderzenia gorąca.

Pikantne i gorące jedzenie

Co ciekawe – konsumpcja ostrych przypraw takich jak chili potrafi wyzwolić uderzenia gorąca nawet u osoby nie będącej w stanie menopauzy. Unikajmy więc gorących i pikantnych potraw na rzecz delikatniej przyprawionych dań.

Obcisłe ubrania

Ważne jest aby, gdy dopadają nas fale gorąca, móc szybko zdjąć przynajmniej jedną warstwę ubrań. Lepsze są również naturalne tkaniny, naturalnie absorbujące pot. Tak więc obcisły golfik nie jest najlepszym rozwiązaniem w okresie gdy dopadają cię fale gorąca.

Nikotyna

Nikotyna wpływa na receptory nikotyny w podwzgórzu – sekcji mózgu odpowiedzialnej za produkcję hormonów. Badania pokazują również, że kobiety, które palą wkraczają w menopauzę wcześniej i z bardziej odczuwalnymi symptomami. To dobre powody, dla których warto się rozstać z tym nałogiem.

Nie dajmy sobie wmówić, że hormonalna terapia zastępcza rozwiąże nasze problemy. Ryzyko, które ze sobą niesie trzeba poważnie rozważyć. Jednak często w przypadku chirurgicznie wymuszonej menopauzy i w relatywnie młodym wieku, terapia hormonalna jest konieczna.

Afirmacja na dziś:

Wszystko jest tak jak powinno być

jajniki_100

 Źródła:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15879914
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673540
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2754215/
http://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mayo-clinic-study-suggests-caffeine-intake-may-worsen-menopausal-hot-flashes-night-sweats/?_ga=1.218682833.919697888.1421270554